FORBRUKERRÅDET: Bilutleieselskapene gir ikke tilstrekkelig med informasjon rundt egenandelsforsikring.

Nordmenn leier bil for over en milliard i året – slik unngår du å bli lurt!

Det er mange ting å tenke på når du skal leie en leiebil i sommer. Det er ikke bare prisene, og leievilkårene fra bilutleieselskapene som varierer stort, men også hva leiebilforsikringen dekker. For å ikke nevne hva forsikringene koster. Her spriker prisene stort fra selskap til selskap, og det er lett å gå seg vill i jungelen av ulike dekninger og vilkår.

Dersom du planlegger å leie bil til sommerferien bør du forhåndsbetale tilleggsutstyret før avreise. Ifølge forbrukerrådet er ikke utleieselskapene gode nok med informasjon rundt dette. Du som kunde er helt avhengig av at den informasjonen som blir gitt ved utlevering av bilen er korrekt. Her er det lett å bli «lurt» – og du vet ikke om du betaler riktig pris. Ofte ender man opp med å betale mer enn nødvendig.

Forbrukerrådet anbefaler:
-Kjøp leiebilforsikring på forhånd!

Usikkerhet fører til unødvendige forsikringer

Det er ikke uvanlig å bli tilbudt en ekstraforsikring når man henter leiebilen i skranken. Forbrukeren er her i en sårbar situasjon og usikkerhet fører ofte til at man betaler for mye, og blir lurt.

I enkelte tilfeller kan forsikringen koste mer enn selve leien på bilen, og mange reagerer på dette. Vårt tips her er å sjekke din egen bilforsikring på forkant, og undersøke hva denne eventuelt dekker. Det kan også vært lurt å bestille på internett, da du får bedre tid å lese igjennom vilkårene. Hos de fleste tilbydere på nett får man mulighet til å bestille en ekstraforsikring på nett. Ifølge Nemibloggen holder med én forsikring når du leier i EU og Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Det er spesielt en forsikring som i mange år har utgjort den meste kostbare forbrukerfellen, og dette er «egenandelsforsikringen». Halsos oppfordrer å bestille på forhånd.

– Egenandelsforsikringer er billigere på søkemotorer enn på sidene til utleiefirmaene, forteller han.

En annen ting som kan være lurt å sjekke er om førerulykkesforsikringen dekker kjøring av leiebil i utlandet. Slik kan du spare mye penger på forsikring som du ikke trenger.

Hva er den viktigste forsikringen for leieibl?

Når du leier en leiebil er det viktig å ha en skriftlig kontrakt, men det som også er veldig viktig er å vite hva forsikringen faktisk dekker. Dette skal fremgå av kontrakten, og hva som er inkluderer varierer fra selskap til selskap. Dette er spesielt viktig dersom du skal leie en leiebil i utlandet.

Man opplever gjerne at prisene på selve leien er nokså like, mens forsikringen utleieselskapene tilbyr kan variere stort i pris. Forbrukerrådet har derfor undersøkt dette nærmere, og kommet frem til at den viktigste forsikringen for kundene er forsikring som dekker en høy egenandel ved eventuell skade.

Normalt sett er det en høy egenandel på ansvars- og kaskoforsikring, men her kan du altså kjøpe en egen forsikring som enten reduserer egenandelen – eller fjerner den helt. Det er kun en slik forsikring som fjerner eller reduserer egenandelen som er viktig når man skal leie bil forteller Jensen fra Forbrukerrådet.

Ansvar- og kaskoforsikring er alltid inkludert i leiebilen

Kasko og ansvarforsikring er normalt alltid inkludert i standard bilforsikringer i Europa. En anen ting som også skal være inkludert er tyveri. Mens tyveri av eiendeler normalt sett dekkes av reiseforsikringen din.

– Styr derfor unna dobbeltforsikring når det gjelder tyveri i bilen, sier han.

Dersom noe skjer med leiebilen din oppfordrer vi deg å kontakte politiet. Enten det er i Norge eller i utlandet – er det stort sett de samme problemstillingene som oppstår. Det er mange muligheter å vinne frem dersom det skulle ende i en tvist.

Ved problemer i Norge vil Forbrukerrådet gi tips, veiledning og råd. Og dersom saken ikke løser seg kan man mekle. Mens dersom det gjelder et utleieselskap i EU eller på Island kan du få hjelp av Forbruker Europa.

Har du bestilt ekstrautstyr til leiebilen din?

Dersom du bestiller barneseter, GPS, eller annet ekstrautstyr, er det lurt å bestille dette samtidig som du bestiller leiebilen. Dersom ikke risikerer du utleieselskapet tar seg ekstra godt betalt. Det hender også at bilutleieselskapene går tom for ekstrautstyr, så det kan være lurt å ha med seg dette hjemmefra for å være helt sikker, og for å spare penger.

Hvilke biltype og bilklasse får du utlevert når du leier en bil?

De fleste utleieselskapene vil ikke garanterte et eksakt merke eller modell på utleiebilen. Det typiske er at du selv velger en bilklasse eksempelvis liten, økonomi, SUV eller 7-seter – hvorpå utleieselskapet gir deg et eksempel på et bilmerke og en gitt modell innenfor den valgte klassen. Merk at i enkelte tilfeller kan utleieselskapet være overbooket og du vil få en annen bilklasse enn du har bestilt. I slike tilfeller anbefaler vi deg å lese kontrakten nøye før du signere. Dersom du mot formodning skulle få en annen bilklasse enn det som er avtalt, er det normalt å kreve et prisavslag. Ja, med mindre de kan tilby deg en bil i en klasse over det du har bestilt. Dobbeltsjekk i hvertfall prisen, og at vilkårene ikke er endret.

Sjekk drivstoffrutinene til bilutleieselskapet

Når du leier en leiebil skal den i utgangspunktet bli levert med full drivstofftank. Det rimeligste alternativet er å alltid levere tilbake utleiebilen med full tank. Dersom du ikke gjør dette tar utleieselskapene et gebyr for denne jobben i tillegg til å ta gode marginer på selve kjøp av drivstoffet. Det er ikke uvanlig at ekstraregningen for dette kommer opp mot EUR 100,- eller mer dersom du ikke fyller opp bensintanken før tilbakelevering. Vi anbefaler deg derfor å alltid fylle på tanken før du leverer utleiebilen tilbake. Et godt tips er å søke etter en nærliggende bensinstasjon på GPS’en eller på din mobiltelefon og fylle på vei tilbake.

Det finnes også noen bilutleiefirmaer som tilbyr deg å betale for en tank med drivstoff når du henter bilen. Dette slik at du kan levere bilen tilbake med tom tank. Det finnes også utleiefirmaer som gir deg full tank og tar lokalt betalt for dette, slik at du kan levere tilbake med tom tank. Men det vanligste er at bilen leveres med full tank. 

Bør du betale leiebilen med kredittkort eller med vanlig bankkort?

Vi anbefaler alltid å betale leiebilen med et kredittkort. Grunnen til dette er at du da «kjøper» deg en ekstra sikkerhet. Loven gir deg nemlig rett til å klage til kortselskapet – dersom utleieselskapet ikke gir deg det du ble lovet. Du står sterkere dersom kortet skulle bli utsatt for kortsvindel, og du kan klage på at utleieselskapet trekker deg ekstra for skader du ikke kjenner til. Dersom en slik tvist oppstår må du alltid ta det opp med det aktuelle bilutleieselskapet først, men om du ikke når frem kan du gå til banken.

Derfor bør du sette deg inn i avtalevilkårene fra bilutleieselskapet før du leier bil

En annen ting som er veldig viktig når du leier en leiebil er å lese vilkårene før du signerer leiekontrakten. Mange tvister oppstår her. I vilkårene anbefaler vi deg å sjekke at prisen stemmer med hva som er avtalt.

I avtalevilkårene finner du også informasjon om det er noe maks begrensning på antall kilometer som er lov å kjøre. Noen utleieselskap setter en maks begrensning på dette, mens andre har ingen begrensning på antall kilometer. Husk å sjekke hvilke pris du må betale per kilometer dersom du overstiger maks grensen.

I vilkårene står det gjerne også at du kan levere utleiebilen tilbake på en annen utleiestasjon, men at du da må betale en ekstra avgift for dette. Tilsvarende står det ofte også hva du må betale i ekstra gebyrer dersom du ikke leverer bilen tilbake med full tank.

Vår anbefaling er derfor alltid: Les leieavtalen nøye før du signerer!

Ta bilder og video av leiebilen

Undersøk alltid bilen sammen med utleier når du henter ut leiebilen, og ved tilbakelevering. I mange tilfeller får du bare utlevert en nøkkel og utleier er gjerne ikke tilstede når du plukker opp bilen. I disse tilfellene anbefaler vi deg å sjekke bilen ekstra nøye.

Et tips er å ta mange bilder og eventuelt en video av bilen når du henter den ut. Dersom det er skader, riper eller andre ting med bilen er det viktig å dokumentere dette. Du vil da ha beviser i en eventuell tvist med utleieselskapet dersom det skulle oppstå en diskusjon i ettertid.

Et annet tips er også å ta bilde av kilometertelleren – både ved uthenting og tilbakelevering.

Hva er inkludert i leiebilavtalen?

Akkurat hva som er inkludert eller eksludert i din billeie vil variere fra land til land, og fra selskap til selskap. Det er ikke uvanlig at avtalen inkl.: ubegrenset kilometer, skade- og ansvarsforsikring, tyveriforsikring, beliggenhetsgebyr og evt. lokal skatt.

Husk å se igjennom dette i forkant av betalingen. Det beste er ofte å bestille på nett, og leverandøren du bruker på nett oppsummerer alltid hva som er inkludert i prisen. Dette står ofte også på bekreftelsen du får på epost når du har bestilt en leiebil. 

Slik kan du spare mange tusen på leiebil:

De vanligste klagene på leiebil i Europa

Her er de vanligste klagene ifølge Forbruker Europa som hjelper nordmenn som har leid leiebil i Europa:

Kunde belastes for skade av leiebil i etterkant av leieforholdet. Utleieselskapet mener kunden har forårsaket skade, mens forbrukeren ikke er enig.

Betaling for forsikring og andre ekstrautgifter. Utleieselskapet belaster for forsikring og/eller ekstrautstyr. Forbruker mener han har forhåndsbetalt dette når han eller hun bestilte. Dette problemet ser vi i særlig stor grad i Europa.

Koster det noe å avbestille en leiebil? Forbruker spør ofte om avbestilling av leiebilen, og om man er forpliktet til å betale – og hvor mye.

Utlevering av feil bil eller bilklasse. En del forklarer at de har bestilt en type leiebil, men at denne ikke har vært tilgjengelig for utleie ved utlevering. Man får utlevert en annen type bil, men i etterkant viser det seg at man blir belastet for en dyrere bil.

Det som ofte er en gjenganger er at forbruker har underskrevet en kontrakt når de skulle hente bilen, uten at de har lest igjenomm leiekontrakten. De forstår da ikke vilkårene, og hva de egentlig har skrevet under på.

Ta kontakt med Forbrukerrådet om noe går feil i Norge og Forbruker Europa om noe går feil i EU og på Island.

Kilde: Forbrukerrådet.

Viktige vilkår når du leier leiebil

Det er ofte vanskelig å forstår hva forsikringen på leiebilen din dekker. Hvor mange kilometer kan du kjøre? Hvilke pris må du betale for overkjørte kilometer? Eller hva koster for eksempel etterfylling av drivstoff?

En annen ting å tenke på er dersom det har skjedd en skade. Ofte oppstår det her krangel og diskusjon ved karosseriskader på bilen.

Femten gode råd når du skal leie en bil:

  1. Husk å ta med gyldig førerkort
  2. Bestill bilen på nett i forkant – du sparer da penger, og tid
  3. Les igjennom kontrakten nøye før du signerer
  4. Spør den ansatte i skranken hva totalprisen blir
  5. Sjekk bilen for skader FØR du kjører avgårde. Ta bilder av bilen med mobilen din
  6. Fyll på drivstoff før tilbakelevering av bilen og spar penger
  7. Sjekk om du kan krysse landegrenser
  8. Bruk kredittkort ved betaling – da kan du klage til banken.
  9. Det er viktig å ha god nok dekning på kredittkortet da utleieselskapene tar et depositum
  10. Ikke kjøp unødvendige forsikringer – sjekk hva som er inkludert, og hva egenandelen er ved skade
  11. Hva gjør man ved eventuelle uhell? Hvem ringer man, og hvordan går man frem?
  12. Sjekk om det er ubegrenset med kilometer. Dersom dette ikke er tilfelle – hva er maks tillate kilometer? Og hva må du betale per kilometer dersom du overstiger maks?
  13. Noter deg antall kilometer ved utlevering og tilbakelevering. Ta bilde.
  14. Dersom flere skal kjøre bilen – husk å oppgi dette
  15. Gjør deg kjent med hvilke drivstoff det er på bilen

Les mer om leie av bil hos Forbrukerrådet her.